Longhouses en Iban stam - Reisverslag uit Lubok Antu, Maleisië van Anja Norbert en kids Heere - WaarBenJij.nu Longhouses en Iban stam - Reisverslag uit Lubok Antu, Maleisië van Anja Norbert en kids Heere - WaarBenJij.nu

Longhouses en Iban stam

Blijf op de hoogte en volg Anja Norbert en kids

26 Juli 2019 | Maleisië, Lubok Antu

Wat een dag.....wat bijzonder! Na een heerlijk nachtje en ontbijt vertrekken we om 8.30 met zijn vijven, een gids en bootsman in een longtailboot over het meer. Wat is een longtailboot....nou zitten we gewoon met zijn allen achter elkaar op ons kont op een plastic stoeltje. Niet teveel wiebelen. We varen een half uur over het meer tussen alle eilandjes door. Plaatje, wordt je stil van. Dan zien we een halve aanlegsteiger en wat krotjes. Onze bestemming lijkt het. Omhoog geklommen komen we bij het longhouse aan. En hoe leg je nu uit wat het is.... één groot huis voor 16 families. Één grote ruimte/gang waaraan alle woningen grenzen. Hier zit/hangt/nikst iedereen maar soms wordt hier ook gedanst en gefeestetc. Dan in de gang 16 deuren met daar achter ieders woning. Bestaande uit 1 grote woonkamer met matrassen aan de zijkant. ‘S avonds wordt dit slaapkamer. Daarachter een even grote ruimte en daar wordt gekookt. Een belangrijk deel van hun tijdsbesteding. En dan met open vuur onder de pan of BBQ. Geen stoelen of tafels. Alles doet men zittend op de grond.

Aan de ander kant van de gang heeft iedereen ook nog hun “terras” waar de was ophangt, de honden lopen, de hanen en kippen lopen of in een hok zitten....en nog veel meer rommel staat. Het is niet even “strak opgeruimd en georganiseerd” zullen we maar zeggen!! De gids leidt ons even rond en we mogen in de kamers en keukens binnenkijken, maar ook om te ervaren hoe het leven is gewoon een uur niks doen..... En een ervaring is het! Wat een heel bijzondere “leefstijl” zullen we maar zeggen. We zien vooral de oudere bewoners. De jongere generatie is aan het werk op het land, vissen, of het verkopen van hun spullen. De kinderen gaan vanaf maandag tot vrijdagmiddag naar school op het vasteland en slapen daar.

Ondertussen wordt er volop gekookt. Voor ons want de bewoners bieden ons een lunch aan. Dan gaan we allemaal op de gang aan de kant zitten. De waarnemend chief van dit longhouse heet ons allemaal welkom en we proosten met eigen gemaakt rijstwijn (echt niet mijn ding) en daarna nog een rondje whiskey (beter). Dan komen de muziekinstrumenten en volgen de dansers...tja ze zijn wat ouder maar vooruit ...haha. En ze sluiten het dansfestijn af samen met ons een rondje. Wij zijn echt veel beter!! Dan is het tijd om de cadeaus te overhandigen. Alle gasten hebben iets bij...eigenlijk allemaal familiepakken chips/snoeps. Joris biedt deze namens ons aan aan de chief. Wat dan gebeurt is wel heel bijzonder en we voelden ons op een of andere manier behoorlijk opgelaten... Van elke familie komt 1 iemand in de kring zitten met een mandje en vervolgens gaan 2 vrouwen alles verdelen... Als alles eerlijk verdeeld is heeft iedereen behoorlijk wat zakjes snacks en brengt ieder die naar zijn eigen woning. Was toch vreemd.

Dan is het tijd voor lunch. Elk groepje krijgt een lunch aangeboden. Wij zijn in de woning van een toch bejaard stel. We krijgen in een bamboestok gekookte kip en catfish, catfisch van de BBQ, rijst, een groente (geen idee maar was pittig). Zitten op de grond en mogen het met onze handen eten. En...het was lekker!!
We bedanken de mensen ontzettend en na nog een oefening pijlschieten met een... vertrekken we rond 14.30 met ons bootje weer naar ons resort! Dit was een ervaring zeg. In de boot zijn we er stil van...totdat we de kinderen tegenkomen in een andere longtailboot tegenkomen want ze hebben weekend. Fijn naar huis! En als ik hun zie vraag ik me gelijkertijd af of over vijftig jaar deze longhouses nog bestaan... Of snap ik er helemaal niks van en is dit een heel mooie manier van leven?